nuffnang ads

19 September 2012


JANGAN BERSEDIH KERANA ANDA UNIK DAN
                                TERSENDIRI, BERBEZA DARI ORANG LAIN
 Dr. James Gorgon Gilkey berkata: “Keinginan untuk menjadi diri sendiri adalah sesuatu yang sudah tua setua sejarah dan sangat umum seperti hidup manusia. Begitu juga halnya dengan keinginan tidak menjadi diri sendiri, ini juga menjadi punca yang sering menimbulkan masalah kejiwaan”.

Yang lain berkata: “Anda dalam penciptaan ini adalah sesuatu yang lain, yang tidak seorang pun menyerupai anda dan sebaliknya, anda juga tidak menyerupai seorang pun. Sebab Zat Yang Maha Mencipta sudah membezakan setiap satunya diantara mahluk”.

Allah swt berfirman:
“Sesungguhnya usaha kamu berbeza-beza.” (Surah Al-Lail:4)

Angelo Battero sudah menulis tiga puluh buku dan ribuan artikeltentang mendidik anak. Katanya : “Tidak ada seorang yang paling menderita melebihi orang yang tumbuh tidak menjadi dirinya sendiri, tumbuh tidak menjadi jasadnya sendiri dan tidak menjadi fikiranya sendiri.”

Allah swt berfirman:
“Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit maka mengalirlah air dilembah-lembah menurut ukuranya.” (Surah Ar-Ra’d:17)

Setiap orang mempunyai sifat, sahsiah, serta potensinya sendiri maka dari itu tidak boleh seseorang menjadi kedalam sahsiah orang lain.

Ingatlah bahawa anda dicipta dengan bakat tertentu untuk melakukan satu pekerjaan tertentu pula. Seperti dikatakan: ”Bacalah diri anda, lalu fahami apa yang akan anda berikan”.

Emerson dalam makalah On Self-Reliance menulis: ”Akan sampai Waktunya nanti ketika ilmu pengetahuan manusia sampai  pada satu keyakinan bahawa kedengkian itu adalah satu kebodohan  dan bertaklid  adalah bunuh diri. Dan seseorang perlu menerima dirinya sendiri dalam keadaan bagaimana pun sebab itu adalah nasibnya. Walaupun alamsemesta ini penuh dengan hal-hal yang baik namun seseorang baru dapat menghasilkan satu biji sawi pun selepas menanam dan mengolah tanah yang sudah diberikan kepadanya. Kekuatan yang ada dalam dirinya adalah sesuatu yang baru dalam alam ini. Dan tidak ada yang tau sehebat mana kemampuanya, pun dirinya sendiri, hingga ia mencuba”.

Allah swt berfirman:
”dan katakanlah, Bekerjalah kamu maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaan itu”. (Surah At-Taubah: 105)

Ayat-ayat berikut ini akan memperkuat harapan, meneguhkan azam dan akan memperbetulkan persangkaan anda tgerhadap Tuhan.

”Katakanlah (wahai Muhammad): ’Wahai hamba-hambak- Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatanm maksiat, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kertana sesungguhnya
Allah mengampunkan segala dosa: sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”. (Surah Az-Zumar: 53)
”Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah  lakukan itu, sedang mereka mengetahui  (akan salahnya dan akibatnya)”. (Surah Ali Imran: 135)

”Dan sesiapa mengerjakan kejahatan  dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”. (Surah An-Nisa’: 110)

(Al-Hidayah Telok Panglima Garang)

No comments:

Post a Comment